Banknyheter

Låneförmedlaren Lendo växer i allt snabbare takt. Under årets första kvartal steg bolagets intäkter med 46 procent, jämför med året dessförinnan.

Lendo används flitigt i både Sverige, Norge och Finland. Idén bakom företaget är enkel – när en kund ansöker om lån genom Lendo jämför tjänsten låneerbjudanden från flera långivare och banker. Därefter presenterar man det bästa erbjudandet för kunden.

Lendo växer med nästan 50 procent

Många som tar lån väljer i större utsträckning att ta hjälp av en låneförmedlare. De hjälper en att ta kontakt med flera banker och långivare vilket annars kan vara mycket tidskrävande. Det är inte heller helt säkert att man får det bästa erbjudandet om man endast kontaktar ett fåtal långivare.

En av landets största låneförmedlare är Lendo. Företaget som grundades 2007 växer allt snabbare och under årets första kvartal steg vinsterna med 37 procent jämfört med samma period förra året, från 55 miljoner kronor till 95 miljoner kronor. Därmed är rörelsemarginalen nu 44 procent.

Totalt steg intäkterna med 46 procent från förra året, till 215 miljoner kronor.

Blivit bättre på att kommunicera nyttan med Lendo

Sedan 2016 har Hanna Neidenmark varit vd för Lendo. Hon tror att det är flera faktorer som påverkat bolagets positiva utveckling.

– Vi har blivit bättre på att kommunicera nyttan av Lendos tjänst vilket gör att vi på ett enklare sätt kan hjälpa folk att fatta informerade beslut. För oss är det viktigaste att spara pengar åt våra kunder, säger Neidenmark.

Även Schibsted Growths ökade sina intäkter

Bakom Lendo står den norska mediekoncernen Schibsted Media Group. Lendo ingår där i Schibsted Growths investeringsportfölj.

Just Schibsted Growths som satsar på digitala startups gick likt Lendo starkt under årets första kvartal. Man ökade sina intäkter till 456 miljoner norska kronor, jämfört med 436 miljoner norska kronor samma period förra året.

– Resultatet inom mediadivisionen är underliggande stabilt. Schibsted Growth visar en bra tillväxt och framförallt Lendo utvecklas mycket positivt. Vi kommer att fortsätta satsa offensivt på digital tillväxt, säger Schibsted Medias vd, Raoul Grünthal.

Foto: Pressbild/Schibsted