man håller kreditkort och sitter vid datorEnligt en undersökning från Paypal har pandemin förändrat vårt näthandlande rätt rejält. Foto: Kite_rin/Shutterstock.com

Privatekonomi

Enligt en ny undersökning från betalföretaget Paypal har pandemins effekter påverkat vårt nätshoppande. Man har till exempel sett ett inflöde av nya åldersgrupper, förändrade konsumentbeteenden och att vissa produkter säljer bättre än de gjort tidigare. Det skriver Di Digital.

Paypal, företaget bakom många konsumenters digitala plånbok, har undersökt vilka effekter coronapandemin har haft på näthandlandet i Norden. Enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på Paypal, är det en hel del som har förändrats under det här märkliga året som snart är slut. Till exempel såg man redan under den första smittvågen ett ökat näthandelsintresse från nya åldersgrupper.

– Det var otroligt många sextioplussare som började handla online. De fick då förmodligen hjälp av barnen, men har nu under andra vågen börjat känna en trygghet. Vi ser att de nu handlar precis lika mycket som sina barn gjort tidigare, säger Jonas Breding till Di Digital.

15 miljoner nya Paypal-användare över hela världen

Många nya e-handlare har för Paypals egen del inneburit en rejäl tillströmning av antalet användare. Det är framför allt ökningen under årets tredje kvartal som har bjudit på den största överraskningen. Mellan juli och september ökade antalet Paypal-användare med 15 miljoner. Enligt Jonas Breding har man sett rekordsiffror även när det gäller de nordiska länderna.

Rekordtidig start på julhandeln

Paypals analys visar även på nya konsumentbeteenden. Tidigare år har julhandeln i regel startat under den stora shoppingveckan Black Week, men i år gick startskottet redan i början av oktober. Den ovanligt tidiga starten sägs till exempel vara en följd av att många oroar sig för försenade leveranser och slutsålda produkter.

Större tryck på vissa produkter och fler handlar dyrt

Paypal har sett att en viss typ av produkter säljer bättre nu än vad de gjort tidigare. Stormkök är ett exempel, men det finns även ett stort intresse för alla slags digitala varor. En annan stor förändring som skett under året är att allt fler verkar vara benägna att handla dyrare produkter online.

Populära produkter under pandemin

Enligt Paypals statistik är det trädgårdsprodukter, babyprodukter, printingprodukter, kostillskott och husdjursprodukter som är de snabbast växande kategorierna inom e-handeln i Sverige just nu. Men det finns även en lista på vilka produkter som säljer bäst i Sverige överlag.

De populäraste produkterna just nu är

  • Mode/kläder
  • Gaming/datorspel och datorspelstillbehör
  • Media
  • Sportutrustning
  • Elektronik
  • Kosmetika
  • Mat och dryck
  • Leksaker
  • Musikinstrument
  • Datahårdvara
Helena Darlöf
Helena Darlöf Ekonomiskribent